Du kjære som mangler

Åh, som jeg tenkte på deg i går. Du som går rundt med et hull i hjertet. En del som er borte. Eller som er der, men som du ikke får brukt slik du vil. Du som omringes av mammaer og mammaprat og mammahjerter. Du som omringes av dem som legger ut i det vide og det brede om hvor slitsomt det er å være mamma. Om hvilken jobb som kreves. Om hvordan det er lov å rope høyt at man ikke en gang liker å være det. Omringet av mammaer som ikke vet hvor inderlig vondt det er å ha et mammahjerte, men mangle et barn å gi det til. Du som er omringet av mammaer som er uforsiktige og som mener godt, men som sier ting de ikke bør og som gjør vondt verre. Og alt du vil er å få prøve selv. Få bruke det du har på denne lille kroppen, dette mennesket som er ditt. Kjenne hud mot hud og hjerte mot hjerte og ha korte dager og lange netter og stadig være litt redd for at noe skal skje. Du som bare vil ha han eller hun du vet at finnes, men som enda ikke vet om deg. Du som vil ha han som aldri er kommet eller hun som kom, men som ble tatt fra deg igjen. Røsket vekk sammen med hjerte og sinn og den du er. Du omringes av mammaer som poster finfine tegner og jæi elsker dæi kort på internett og for hver tegning og blomst og jæi elsker dæi setter kloen rundt hjertet ditt seg litt hardere fast og kanskje feller du en tåre. Kanskje mange tårer. Kanskje gjør det vondt. Jeg vet ikke. Åh, som jeg tenkte på deg i går, du kjære barn. Du som er omringet av andre barn med fine mammaer som lager middager og som får kort og blomster. Du som har en lærer som ber deg lage elsker dæi kort, men som ikke vet hvem du skal lage et til. Du som ikke vet hvem du skal feire. Og du vender deg inn i deg selv, for du vet ikke hvem du skal gå til. Eller hvor du skal snu deg. For over alt er noen opptatt med mammaen sin eller med barnet sitt og midt i alt står du. Og for hver klem du ser og for hvert kort som lages og for hvert skilt ute i butikkene med Husk å feire mammaen din setter kloen rundt hjertet ditt seg litt hardere fast og kanskje feller du en tåre. Kanskje mange tårer. Kanskje gjør det vondt. Jeg vet ikke. For jeg har en mamma. Jeg har alltid hatt en mamma. Jeg har ikke vært et redd, ensomt barn. Og jeg har fått æren av å bli en mamma. Ikke bare til en, men til to. Jeg er tante til fire. Jeg er bonus til enda to. Jeg er fille-noe til en hel haug. Og ungene mine har en bestemor. Jeg kan ikke sette meg inn i hvordan du har det. Og jeg mener ikke å tråkke over noen grense ved å prøve. Men i går, kjære mamma uten barn og kjære barn uten mor, var det deg jeg tenkte mest på. Par-tre stykker av dere spesielt. Som jeg kjenner og som jeg vet at synes i går ble vanskelig. Men dere er flere enn de. Dere er mange. Dere bor i borettslag og på gårder og på fjell og langs sjøen. I innland, i store familier eller helt alene. Dere er små og store og mørke og lyse og alle har dere hver deres historie. Hvert deres hull i hjertet. Hvert deres håp og tanke og hver deres drøm om det som ikke ble. Som enda ikke er blitt. Som kanskje var, men som brast. Og dere burde hatt deres egen dag. En dag i stillhet eller sammen eller kanskje en dag der vi andre får vite mer. Vi hylles for å stå i den jobben dere så inderlig skulle hatt og den jobben dere skulle ønske noen tok. Men dere burde hylles for styrken dere viser ved å fortsatt bli stående når hjertet brister og sjelen smelter og mammaer landet over poster elsker dæi kort på internett.

images

Kjære mamma uten barn. Kjære barn uten mor. Jeg fatter ikke hvordan du har det. Og jeg vil aldri evne å fullt ut forstå. Selv ikke om du fortalte meg det, ord for ord, følelse for følelse eller stikk for stikk i hjertet. Men jeg vil du skal vite at jeg tenkte på deg i går. Og jeg synes du er stor.

Heia deg.

4 thoughts on “Du kjære som mangler”

  1. Takk! Det skulle vært min første morsdag nå på søndag, det ble dessverre ikke slik. Det er mange av oss, som sv ulike grunner synes slike dager egentlig er ganske vonde.

Legg igjen en kommentar

