Det er ikke på tross av

Det var tidlig morgen. Himmelen var fortsatt mørk, med et dryss av stjerner hengslengt over sitt eget teppe. Gresset var stivt av frost og rim og et sted i horisonten prøvde solen å gni det trøtte ut av øynene for å stå opp. Gaten var stille og selv fuglene og kattene og trærne beveget seg sakte. Jeg våknet, uvitende om at dette var dagen da jeg ikke lenger skulle bli likt på tross av.

Det var en tirsdag. June hadde invitert meg med. Det var like før barnevakten ikke kom, men så kom hun tidsnok likevel. Og dagen hadde gått som den skulle, med barnehage og skole og kaffe med noen jenter jeg liker godt og middag og bading og lekser og sånt. Og nå stod barnevakten i gangen og jeg kysset barna på kinnet og ba dem oppføre seg fint og så slang jeg skjerfet rundt halsen og tok håret i en dott og sprang ut i Junes bil. Den som stod på utsiden av garasjen og bare ventet på å få ta meg med til fremtiden.

Jeg håndhilste raskt på ham, etter å ha blitt introdusert på vei inn døren til Tolvsrød Bok og Papir. Liv visste hvem jeg var og hun mente vi hadde litt til felles. Men jeg hadde ikke mer å si enn hei og han hadde ikke mer å si enn hei, så vi sa hei og så satt jeg meg på plassen min, helt bakerst til venstre.

Først snakket Liv Gade, glødende og varmt og vakkert om bøker hun kunne smake og lukte og føle mens hun leste. Og så skulle han avslutte det hele. Han skulle fortelle om den nye boken sin og om veien frem mot realisert drøm og humpene man gjerne møter på veien dit. Og jeg syntes det hørtes spennende ut.

14800768_10153988305995980_1290142606_n
Her er jeg, bakerst til venstre, med rotete hår. På dagen to år siden i dag. Og her er Liv midt i sitt eget foredrag, bare minutter før hun skal slippe til Frode. Og June sitter med hestehale og rosa genser og helt uvitende om hva hun har tatt meg med på. Og akkurat nå, to år senere, sitter jeg verken bak eller til venstre for noen. Og verken Liv eller June er her. Men Frode er her. Og jeg har fortsatt rotete hår.

Det var ikke kjærlighet ved første blikk. Men jeg likte historien hans og ville gjerne fortelle ham det. Men han var opptatt med autografer når jeg gikk forbi og jeg ville ikke forstyrre. Jeg vil sjeldent forstyrre. Så jeg skrev en mail. Og en mail ble til to og til tre. Og så ble det på SMS i stedet og plutselig en kveld ringte han. Og en deilig prosess startet. Fra sjenanse til selvtillit, fra usikkerhet til trygghet. Fra forsiktig gjensidighet til ønsket om noe mer. Og det vokste seg større og finere. Innimellom ord og setninger og tolkning av tekster. Men denne dagen visste jeg det enda ikke. Jeg visste ikke hvordan huden hans føltes mot min eller hvor trygg favnen hans kunne bli en stormfull kveld i livet. Jeg visste ikke, det slo meg ikke en gang, at han kunne være den evigheten som ventet. At han var den jeg drømte om, men ikke turte håpe på. Denne dagen visste jeg enda ikke at himmelen kunne være andre steder enn over oss.

Dagen hadde kommet og gått og over meg hadde kvelden igjen funnet huset mitt. De første stjernene begynte å dukke opp på plassene sine et sted langt der oppe. Gresset var blitt stivt av frost og rim og kuldegradene natten ville pakke seg inn i. På utsiden var gaten blitt stille og selv fuglene og kattene og trærne, de som fortsatt var våkne, beveget seg sakte og livet gikk videre. På innsiden var en kort mail sendt avgårde. Det var inspirerende, skrev jeg. Tusen takk. Håper du har en fin kveld. Og håper vi sees igjen. Og så la jeg meg, uvitende om at jeg denne dagen hadde funnet han som skulle lære meg at himmelen er en følelse man kan bo i. Mannen det skulle vise seg at elsker meg, ikke på tross av, men på grunn av, den nye jeg er blitt.

Frode. Du er gull. Jeg mangler ord. Men tusen takk.

1 thought on “Det er ikke på tross av”

  1. Skatt! Jeg elsker det bustete hodet ditt, både fysisk og sjelelig! Er så glad nettopp DU ble med denne bokkvelden, og så inderlig takknemlig til Frode som elsker deg betingelsesløst. Søster mi…💕

Legg igjen en kommentar

