Om flate mager og femten ekstra og jobben alle fnyser av

Ikke gidd, tenkte jeg. Ikke sleng deg på. Bare la det skli forbi og inn i evigheten uten å si noe om hva du mener og hvorfor. Det er ikke viktig og det er ingen som bryr seg.

Og jeg klarte det. En liten stund. Men mens jeg satt togfast et sted mellom Sandnes og Drammen og timene sneglet seg forbi, like sakte som toget jeg satt på, det med signalfeil og ingen prioritering inn til byene vi passerte og jeg virkelig ønsket å få tiden til å gå, men hadde glemt boka mi hjemme og han ved siden av meg uansett brukte halvannet sete på å lese avisen, så tok jeg frem mobilen og startet med vg.no. Der stod det. Jeg leste om det og om krig og sult og om ungdommer som gjorde ting de ikke skulle, så søkte jeg videre. Db.no. Tv2.no. Seher.no. Side2.no. Nettavisen. P4. Overalt stod det og ofte høyt opp på siden. Og jeg tenkte «ikke gidd. Ikke kommenter.» Samtidig som jeg så at andre mente mye om dette. Om at hovednyheten i landet vårt i et øyeblikk var Fotballfrue som viste frem magen igjen, fire dager etter fødsel, feiende flott. Jeg lukket øynene for det og prøvde å lese om andre ting. Triste ting og fine ting og ting som gjorde meg redd for verdenen ungene skulle vokse opp i. Og så endte jeg opp der jeg alltid ender opp, på Facebook. Og et sted langs feeden min hadde også Aftenposten linket til denne slanke, fine magen. Og ei middelaldrende ukjent kvinne kommenterte at «Ikke klikk! Hun vil bare ha PR! Ikke gå på bloggen hennes!» Og så måtte jeg bare kommentere likevel. For hvorfor ikke, egentlig?

For det første har hun all rett til å legge ut hva hun vil av seg selv. Om alle har interesse av å se det er en helt annen sak. Men å si at magen hennes er feil? Det er ikke greit. Den er ikke mer feil enn min mage, som ser helt annerledes ut etter like mange fødsler. Min er skrukkete og myk og man kan lage boller med den, sier Magnus. Men nå har jeg heller ikke jobbet for å ha en annen type mage, verken rett etter fødsel eller nå, seks år etter nummer to. Hun har jobbet for det. Og hun har klart det. Og magen hennes er flott. Å at noen skal mene noe annet er ugreit. For både hun og Sophie Elise er noen av forbildene til unge jenter i dag og jeg vet at mange bekymrer seg for at døtrene skal vokse opp i den tro at de må ha flate mager etter fødsel for å være bra. Men der begynner vårt arbeid, foreldre! Vi som nå sitter å sier at den flate magen er feil, mens magen til Sophie Elise, den som er blitt femten kilo tyngre siden sist, er den fine og den riktige og den de bør være som. For noen er tynne og vil aldri kunne legge på seg de ekstra femten. Andre er runde og vil aldri ha flat mage etter fødsel. Så hurra for variasjon! Hurra for flate mager og store rumper og Top Model bloggere som fremmer variasjon og sunne kropper som får være slik de er.  For mer enn noe annet håper jeg at min datter ser at begge deler er greit. At hun er fin om hun velger å bruke tid på å trene ofte og spise magert, men at hun er like fin om hun velger å bare trimme innimellom og ta seg et stykke kake om hun får lyst på.

Så til kjerne nummer to. Litt mindre viktig, men likevel litt viktig. For du kan si hva du vil om bloggere, men det finnes over en halv million der ute. Og den jobben bloggere som Caroline gjør er undervurdert. Å klare å holde seg på toppen av listen er hardt arbeid. Det krever planlegging. Det krever enormt med timer lagt ned i noe en brenner for. Det krever engasjement og vilje til å fortsette. Det krever dedikasjon og mot og en rustning rundt sjelen. Og at Caroline velger å legge ut enda et bilde av magen sin etter fødsel er ikke annet enn fantastisk smart. Det er klart(!) hun vil ha PR. Det er jo dette hun lever av. Hun er som en aktiv selger, en som kommer ut til folket og prøver å dra dem inn til seg, for for hvert menneske som er innom stuen hennes tjener hun penger. Og du kan selvfølgelig takke nei og snu i døra, men du kan ikke klandre henne for å invitere deg på visitt.

I et døgn var jeg Norges mest leste blogg. «Om å ikke føle når en bør» tok bloggen høyt, men «Kjære sønn«tok den rett til toppen. Og samtidig som det tikket inn meldinger fra kjente og ukjente så ringte avisene om hverandre. Landets største. Og innimellom alt lå jeg pakket inn i dyner og panikkangst i kjelleren, uten evne til å ta telefonen eller ta innover meg at jeg akkurat da var Norges mest leste.

Jeg skjønner at de som er vant til dette ikke ligger med panikkangst når avisene ringer. Men de gjør en jobb mange av oss andre fnyser av. Så når ei middelaldrene dame kommenterer på Aftenpostens innlegg at vi ikke må finne på å gi Caroline de klikkene hun arbeider for, da kjenner jeg at jo – det vil jeg.

Heia Caroline!

2 thoughts on “Om flate mager og femten ekstra og jobben alle fnyser av”

  1. Selfølgelig har Caroline all rett til å legge ut bilde av kroppen sin. Og hun gjør det fordi hun vet det kommer reaksjoner, både positive og negative, som igjen genererer klikk på bloggen, og mer penger på konto. Fair enough!

    Jeg tror de fleste kvinner vet at gravidemager kommer i forskjellige størrelser, en bestemmer ikke hvordan babyen ligger, hvor mye fostervann en har og hvordan magen til slutt blir (om en ikke bevisst kontrollerer kostholdet i den ene eller andre retningen) og da blir hvert fall jeg ganske oppgitt når jeg leser kommentarer som «håper jeg får like liten mage som deg» og «dette har du jobbet hardt for»
    Når ble gravidekroppen et kroppsideal?

    Da Caroline la ut det første magebilde så skulle plutselig alle vise hvordan en «normal» mage så ut etter fødsel, og ja de med litt mykere mager med tigerstriper ble hyllet på en helt annen måte enn Caroline, men ingen sa «håper jeg ser slik ut etter fødselen…»

    En kan ikke bestemme hvor fort livmoren trekker seg sammen eller hvor mye magemusklene har delt seg og der har kanskje Caroline vært «heldig» men det bør ikke være et «mål».

    Jeg er så lei av å se folk kle av seg for å «normalisere» kvinnekroppen, hvert fall gravide -og mammakroppen!

  2. Jeg er helt enig med deg og jeg vet ikke om det kom godt nok frem, men hele poenget mitt var at det ikke finnes en «riktig» eller «gal» mage, verken under svangerskapet, etter fødsel eller ellers.

Legg igjen en kommentar

