Om å lage en bokplan – og følge den

Det har vært stille en stund. En lenger stund enn vanlig. For mye har skjedd og fokuset har vært helt andre steder. Det har vært lykke og sorg og noe midt i mellom. Og oppi alt har det vært å bli enda mer kjent med seg selv og med den man egentlig er og med det man egentlig føler. Og så ble det sånn at man ikke fikk til alt man skulle denne sommeren, som jobb og sånn, men man fikk til andre ting. Som selvransakelse og å spise markjordbær og å forstå ett og annet. Sånne viktige ting.

De siste ti dagene har jeg vært på Kysthospitalet og med unntak av Om persepsjon og andre fine ord har jeg gitt meg selv skrivenekt, til tross for at noteringsarket i pasientpermen min er full av tanker og små setninger som vil passe fint i en blogg. Men det har ikke vært blogg det har handlet om. Det har egentlig ikke vært fremtiden heller. Det har vært her og nå. Dette øyeblikket. Hvordan går det egentlig med meg? For i snart fem år har det handlet om det som skal komme. Hvordan alt skal bli fint. Bare jeg gjør ditt eller klarer datt eller lar hjernen øve litt mer, så… Da skal det endelig bli bra. Og jeg har hatt troa. Men midt inne i alt dette har alle øyeblikkene vært. Og mange har jeg fått med meg og smakt på og kjent etter og skrevet om og de aller fleste har jeg delt med dere. Men etterhvert som den gryende forelskelsen i livet gikk over sluttet jeg å kjenne etter, for å erkjenne noe annet enn det latterlig fine, det ønsket jeg virkelig ikke. Jeg skjønte det bare ikke selv.

Det er mye jeg har funnet ut av disse dagene og det kommer til å slippe ut i små drypp fremover. For jeg klarer ikke annet enn å la være. Men ikke nå. For nå vil jeg bare skryte litt.

Da de andre i gruppen min, de andre med ervervet hjerneskade, fiktivt skulle planlegge en ferietur med et budsjett på 15.000,- spurte jeg pent om å i stedet få lage en fremdriftsplan for boken jeg skal skrive. Absolutt ikke på budsjett, men med over- og underpunkter og realistiske delmål. Jaggu fikk jeg lov og resultatet ble slik:

img_8138

Jeg vet ikke med deg, men jeg kan jo se at dette ikke er den optimale dramaturgiske oppbygningen av en bok. MEN, å lage en skriveplass som fungerer, som gir energi og overskudd og som lager et sted her hjemme som er mitt, det er grunnleggende i en prosess der man skal vrenge sjela sitt litt forsiktig og selge den til verden. Permisjonshelgen ble brukt til å handle med han jeg elsker. Det ble ikke korktavle, men det ble whiteboard. Det ble da naturlig nok ikke tegnestifter heller, men det ble magneter. Og whiteboardtusjer og vanlige tusjer og store, brune postit-lapper som lukter gråpapir og gamledager. Og det ble en vindrueranke og et morelltre. Jeg tar selvkritikk for å ha tråkket på utsiden av den opprinnelige handlelisten, men behovet for både vindrueranke og morelltre var stort den aktuelle lørdagen. Og det forstod han som forstår det meste godt. Han fikk nemlig også whiteboard og postit fra gamledager og helt nye tusjer denne lørdagen. Så at en vindrueranke var på sin plass, det var han enig.

I noen dager nå har jeg gått gjennom listen, punkt for punkt. Ta bort speil, check. Handle, check. Lag en oversikt, ikke riktig enda. Alt i alt har det vært produktivt. Og resultatet er klart.

Tada!

Hans plass er krim og døde mennesker og mange bøker og realiserte drømmer. Min plass er tørkede blomster og nakne hyller og en glassflaske fra Tønsberg. Hans plass er en skrivemaskin fra bestefaren og en skalle fra San Marino og alt han har prestert. Min plass er et avisoppslag og klokka jeg kranglet meg til på en bruktmarked i Fuengirola. Hans plass er kjent og trygg og med en formel han vet fungerer. Min plass er ukjent og med en sti jeg enda ikke vet om jeg kan gå. Men vi sitter sammen. Han og jeg, jeg og han. Med kvaliteter som løfter hverandre. Likt, men ulikt. Og akkurat nå, ikke fortid og ikke fremtid, men , kjenner jeg at dette føles rett.

Legg igjen en kommentar

