Og mennesker gjør sånt som dette;

Jeg har brukt noen dager nå på å være problemfokusert sammen med et team av mennesker som vil meg godt. Da er det frekt deilig å dra fra sykehuset, klippe av seg armbåndet, ta på et skjørt og oppleve en dag som i går. En dag på terrassen med venner som fortsatt er nye, for selv er man ganske ny der man bor, vinen fra bryllupet og blomsterkranser og Bjørn Eidsvåg stille et sted i bakgrunnen. Det er interesse for det man driver med, følelsen av å være viktig og lange kyss. Det er golfbanen og på med nye bånd, finere bånd. Ikke hvite sykehusbånd, men gule og grønne festivalbånd. Bånd med sommerminner og lukten av gress og venninner og menn med tredagersskjegg og fine luer. Det er omfavnelser fra noen man kjenner godt og noen man ikke kjenner enda, men som man kanskje kjenner snart. Det er tre kvinner i en sofa på bakken, som snakker om noe de har lest den dagen. Noe som var fint og som traff dem og som de likte og delte og snakket enda litt til om. Det var forfatterfrue.no. Og jeg fikk vite det og jeg gikk bort til dem og jeg sa jeg skrev en blogg.
– Hva heter den da?, sa de, hvitvinsbrisne og deilige og gode.
– Forfatterfrue, svarte jeg, rødmende og lykkeligere enn en spurv med bolle i nebbet.
– Er det deg?!, sa de og så klemte vi lenge. Og jeg fløy på en sky og de danset rundt meg og jeg takket og de takket og det hele ble veldig stas for en som i noen dager har vært problemfokusert. For verden er ikke egentlig problemfokusert. Verden er fin. Verden er mennesker og mennesker er flotte. Mennesker takker og neier og danser rundt i ring med finfine kjoler og leppestift. Mennesker klemmer og kysser og ler og inviterer alle til bords helt spontant. Mennesker lager syltetøy og plukker rips og handler på loppis og tar på seg bluser i fine farger og drikker kaffe på trappa fra kopper med skår i.

Og mennesker gjør sånt som dette;

Legg igjen en kommentar

